Vår digitala tidsålder har ändrat villkoren för marknadsföringen inom musikbranschen. Internet har inneburit en revolution. Det är lättare än någonsin att nå ut med musik. Samtidigt är konkurrensen stenhård. Här kan du läsa mer om hur skivbolag arbetar. Du får även tips på hur du själv kan nå ut med din musik.

Storytelling är avgörande

När skivbolag och pr-proffs marknadsför musik så arbetar det mycket med artistens image. Storytelling är en viktig del i marknadsföring inom musik. Vad är unikt med artisten? Finns det en intressant bakgrundshistoria? I dag arbetar man även mycket med att väcka uppmärksamhet hos fansen. De som ska lyssna på musiken hjälper genom jippon och tävlingar till att sprida hashtags och material som fungerar i marknadsföringssyfte.

Att marknadsföra musik med en liten budget

Det behöver inte vara dyrt att marknadsföra egen musik. Se till att synas på sociala plattformar och uppdatera regelbundet. Lägg upp foton och filmer, om de är av bra kvalitet så är chanserna större att de får spridning. Känner du till de mest inflytelserika mediaprofilerna som bevakar musik i Sverige? Om inte, ta reda på vilka de är och försök kontakta dem.

Trägen vinner ofta

Sammanfattningsvis kan man säga att den som har något att berätta med sin musik eller image har lättare att få in en fot i branschen. Tack vare sociala plattformar behöver PR behöver inte kosta skjortan. Däremot är rätt kontakter ovärderliga. En bra början är att interagera med journalister, youtubers, bloggare och andra som skulle kunna sprida din musik vidare. Trägen vinner ofta i längden.