SEO, eller “sökmotoroptimering” som vi ofta säger på svenska, är en akronym för engelskans Search Engine Optimization. När diskussioner om SEO är uppe på bordet är man rungande överens om att målet handlar om att ligga högst upp bland de sökord som är mest relevanta för din webbsida. När folk gör sökningar via sökmotorer som t.ex. Google och Yahoo vill du såklart att din hemsida är bland de första alternativ de ser. Det du ska göra för att lyckas med detta är att arbeta externt med att göra din webbplats omtalad, vilket i sin tur leder till att sökmotorerna automatiskt kommer favorisera just din hemsida. Ganska smart om du vill ha en riktigt bra placering i sökresultatlistan! Förutom besökarantalet är detta dessutom ett attraktivt tillvägagångssätt för att eventuellt ha möjlighet till att tjäna ordentligt med pengar.

SEO blogg – hur fungerar SEO?

Analys, On Page och Länkstrategi – dessa är de tre elementen man brukar prata om när det kommer till SEO. Analysdelen är den bit som rör arbetet kring att plocka fram de allra mest vinstgivande söktermerna, och att räkna på bland annat konkurrens och relevans hos besökarna. Säljer du t.ex. musikinstrument eller tjänster som gitarrlektioner vill du säkerligen att dina besökare ska ha hittat till din webbsida av rätt anledningar, inte sant? För att ta reda på hur många sökningar som gjorts på ett visst sökord använder man sig här av en källa, bland annat Google erbjuder ett eget sökordsverktyg för just denna funktion. On Page inkluderar alla förändringområden du kan bearbeta rörande din hemsida. Kvaliteten på din text, navigering och sidornas rubriker är några områden om du kan titta närmare på när det kommer till On Page-delen. Sist, men inte minst, länkstrategi. Då länkar är avgörande för hur väl sökoptimeringen lyckas är det viktigt att jobba på att få andra musikälskare att länka till din sida.

Låter det fortfarande krångligt? Låt oss säga såhär: De flesta företag idag tar hjälp av en hemsida för att öka chanserna till försäljning. Om vi föreställer oss att ett företag säljer begagnade pianon (även via hemsida) är det av största vikt att potentiella kunder lätt kan hitta dit på nätet. Vägen dit är dock inte spikrak, det gäller att försöka undvika att kunderna lockas av konkurrenternas webbplatser. Tänk dig nu att företagets potentiella kund sätter sig vid sin dator, surfar in på en sökmotor som t.ex. Google, och knappar in sökord som t.ex. “begagnat piano”, “billigt piano” eller kanske endast “piano”. I denna stund kliver sökoptimeraren in i bilden med en viktig uppgift – nämligen att använda dessa sökord för att få företagets hemsida att hamna bland de tre första i träfflistan. Det är nämligen så att undersökningar visat att hela 90 % av de som använder internet enbart tittar på de tre första träffarna i listan!

Hur får jag en hög placering hos sökmotorerna?

Även om sökoptimering länge varit relativt okänd mark för många börjar fler och fler företag och organisationer få upp ögonen detta smarta tänk. Medan du knappt kunde hitta någon information om SEO för några år sedan går det idag att lära sig det mesta via första bästa SEO blogg. Många bloggar och guider rörande sökoptimering har en viktig punkt i fokus – hur man kan lyckas få en hög placering hos sökmotorerna. Bland det bästa du kan göra är att välja ett domännamn som innehåller det sökord som är av högst relevans. Dvs, är ditt företag i musikbranschen och heter “Bonnies Skivor” så tjänar du på att välja ett domännamn som www.bonniesskivor.se istället för t.ex. bara www.bonnies.se. Även om du tycker att det sistnämnda är tydligt nog så berättar ett sådant domännamn ingenting alls om vad webbplatsen faktiskt innehåller.

I ditt arbete med att få upp din hemsida så högt som möjligt på träfflistan kan du även se över vilka nyckelord du använder. Det är en god idé att sitta ner och fundera över vilka slags ord dina framtida kunder söker på när de letar efter din typ av verksamhet. Eftersom sökmotorer stävar efter att introducera användaren för så relevanta resultat som möjligt är det större chans att just din hemsida visas bland toppträffarna om du använt dig av just dessa ord. Våga dig på att prova nya uttryck och håll dig gärna uppdaterad kring hur folk pratar om produkter och tjänster i just musikbranschen. Utforska och testa dig fram, ett tips är att ändra texten ofta för att se hur sökmotorerna arbetar med sina resultatlistor – du kommer märka hur du hamnar högre upp eller längre ner beroende på hur du använder dig av vissa ord och fraser.

Lär dig mer om sökoptimering via en SEO blogg

Någonting som kan vara lätt att missa är att namnge sina dokument och bilder innan man laddar upp dem på sin hemsida. Detta är ett smart drag då sökmotorerna tar hänsyn till filnamnet, vilket förklarar varför det är bättre att döpa sin bild till t.ex. saxofon-1.jpg än IMG134.jpg. Dessutom, tar du dig tid att namnge dina bilder är chanserna stora att de även syns i sökmotorernas bildsökningsfunktion. En SEO blogg kan hjälpa dig med smarta tips och knep när du behöver vägledning i att optimera din musiksajt.

Knep och tips – sådant inte alla känner till

Även om man tycker att man börjar få koll på det här med SEO finns det alltid en del små knep man kan ta till för att optimera ännu mer. Ett tips är att se till att man alltid har en bildtext till sina bilder, eftersom många förfrågningar och köp faktiskt har genomförts just genom sökmotorers bildsökningsfunktion. Du kan också lägga till din musikinriktade sajt på Google Business. Då poppar all relevant information om ditt företag (såsom telefonnummer, öppettider, vägbeskrivning etc.) upp om någon skulle söka efter ditt företag tillsammans med din stad! Ett annat hett tips är att jobba ordentligt på att få så många som möjligt att länka till just din hemsida. Detta är effektivt då det innebär att sökmotorerna uppfattar varje länkning som en slags rekommendation, och du automatiskt får en attraktivare placering på träfflistan.

Något som ofta faller i glömska är utvecklingen och formuleringen av knappar och länkar på hemsidan. Dessa behöver ha väsentliga namn eftersom sökmotorer inte kan tyda text som “vill du veta mer så klicka här” eller endast “klicka här”. Vill du att folk ska hitta till just din hemsida kan du istället väva in ett produktnamn eller en tjänst i länken. En länk som heter “här kan du hitta mer information om våra notställ” eller “konsterbiljetter finns via denna länk” kan dina potentiella kunder hitta rätt snabbt. Dessutom kan detta knep hjälpa dig sortera bort konkurrenter eftersom dåliga länkformuleringar är vanliga. Ta gärna hjälp av en blogg som riktar in sig särskilt mot sökoptimering inom musikbranschen när du arbetar med din hemsida. En SEO blogg med gömda guldkorn kan ge dig bra inspiration och vägledning om du behöver en liten knuff ut i cyberrymden.

Sökoptimering – ett effektivt sätt att synas på

I vårt moderna samhälle tar det inte mer än några få sekunder att söka fram information på telefonen, surfplattan eller laptopen. Just därför är det viktigt att ditt företag eller hemsida syns högt upp i sökmotorernas träfflistor! Även om det här med att dra besökare till sin hemsida kan verka knepigt vid en första tanke så är det värt besväret. Ofta är det bara små förändringar som ändring av text och formulering av meningar som behöver göras för att du ska öka visningarna av din hemsida avsevärt. Domännamn och bildtexter är inte svårt att få till – men kan göra underverk för din webbsajt. Det finns otaliga SEO-guider och bloggar på nätet som riktar in sig på detta spännande område – prova dig fram, och glöm inte att nyckeln till framgång är att tillåta sig själv att göra fel!

Använd gärna länknamn som presenterar din tjänst/produkt